Esitlen teile enda mitu kuud tagasi välja valitud, käsitsi valimistatud, hoolikalt kujundatud ja Pärnus kokku laotud terasest raamiga ratast FESTKA Xcr Modern. Raam on loodud EV100 auks Tšehhis ja kujundatud Festka peadisainer Tom Hnida poolt. Tumesinist raami täiendab uus Campagnolo Potenza musta värvi groupset. Mis sobiks terasest rattale veel paremini, kui täielikult alumiinimust valmistatud käpp, lingid ja muu juurdekuuluv. Päris carbonita siiski ei saa, sadulapost, lenks ja ENVE kahvel on just sellest materjalist. Hea veeremise tagavad alumiinimpöiaga Campagnolo Shamal Mille jooksud koos Vittoria Corsa clincher rehvidega. Campa jooksud asjatundjatele eraldi kiitmist ei vaja, kindla peale minek igas hinnaklassis. Shamal Millede kasuks otsustasin küll eelkõige mattmusta keraamilise pinnatöötluse tõttu aga sõiduomadused on täies vastavuses nende ilusa välimusega. Alumiiniumpöia pidurdusvõime on hämmastav võrreldes isegi parimate klotside ja carbonist pöia kombinatsiooniga.
Olles viimased 15 aastat kasutanud sisuliselt ainult high-end tooteid, taga ajanud aerodünaamikat, kergust ja jäikust jõudsin faasi, kus tahtsin endale midagi, mis jääks. Tahtsin ratast, mis ei paistaks mõne aasta möödudes naeruväärsena või täieliku fossiilina. Tundub, nagu ring hakkaks täis saama -alustasin 1998 aastal ramuti terasest Start Soššeega. Teras võlus mind esimest korda umbes 3 aastat tagasi. Vaatasin keel ripakil klassikalisi Colnagosid ja Wiliere, Cielot. Sealt edasi juba käsitööna valmistatud Speedvagen, Legor, FESTKA. Komponentidest tahtsin igal juhul Campagnolot ja Potenza vastab täpselt minu ootustele. Eriti tore on 52/36 x 11/32 ülekanne.
Teraseta ei oleks toimunud tööstusrevolutsiooni, arenenud transport ega ehitatud sisuliselt ühtegi kõrghoonet. Teras ei väsi, teras ei kaota aastatega omadusi, nagu seda teevad alumiinium või carbon. FESTKA Xcr raam on klassikaline, ei mingeid integreeritud kaabeldusi, sadulaposte või laadimist vajavaid akusid. Enam mehaanilisemaks üks ratas minna ei saa. See on justkui analoogjalgratas võrreldes digiajastust pärit elektroonikat täis tippklassi võistlusrattaga. Kui carbonraamiga maanteeratas on tehniliselt justkui 3G andmeside ja aeroraami, ketaspidurite ning elektroonilise käiguvahetusega püss 4G, siis minu FESTKA on tirisev kettaga lauatelefon. Välimus – soovisin midagi Eestipärast, seega võtsin eeskujuks päikeseloojangu ja Balti Mere sügava sinise. Kes hoolikalt vaatab, näeb, et FESTKA nimes on toodu heledate toonidega välja ühend EST. Juhuslik sõnademäng aga milline kokkusobivus! Ja kui aeg on EV110, 120 või 200 tähistada, tuleb kasuks terasest ratta üks imeline omadus: seda saab üle värvida/kujundada, ning soovi korral alati moodsamad osad peale panna. Sellise ratta ostu ei kahetse kunagi. Ma ei muretse, et see moraalselt vananeb ja näiteks 10 aasta pärast naeruväärne välja näeb. Vähe on rattaid, mida tahad hoida igavesti ja kasvõi järgmisele põlvele pärandada.
Sõiduomadused on pisut müstilised. Raam on jäik ja kohe tunda, et tehtud tõeliselt tugevast materjalist. Ometi neelab ratas kõik ebatasasused ja triigib pinnatud tee krobelisuse. Ahto pani ratta kokku, enne mida võttis minu vanalt maantekalt mõõdud ja rohkem pole ma kätt külge pannud. Passatka sobib nagu valatult, kusjuures minu raam ei ole custom mõõtudega, vaid standartne 54cm. Sõiduasend on sportlik, ja tundub, et pean oma Argon18 mõõdud üle vaatama, kuna Festkaga rakendan jõudu paremini. Nädalaga sõitsin nüüd üle 800km, viimased päevad 35+kmh keskmist. Ehk tegu ON kiire rattaga ja seda isegi ümmarguste torudega raamiga, madala pöiaga jooksudega ja 8,6kg raskusena. Kaalunumbri sain alles siis teada, kui ratas koos oli. Ausalt öeldes oli selle ratta puhul kaal ka viimane asi, mis mind huvitas. Kindlasti saaks lihtsa vaevaga selle ratta 400 grammi jagu kergemaks, aga mis oleks selle mõte? Eestis siledal sõites ei pane paari lisakilo tähelegi.
Üks FESTKA on nüüd Eestis igal juhul olemas. Võib-olla on mõni ka varasemast aga minule pole silma vähemalt jäänud. Igal juhul saame Veloteegis abiks olla, kui kellelgi tekkis soov endale midagi tõeliselt unikaalset lubada. FESTKA on Veloteegist esindatud ja tellitav. FESTKA omamine on umbes nagu klassikalise Porsche või Aston Martini omanikuks saamine – midagi sinule ja hingele, mitte vaid teistele näitamiseks.