Kevad on lähenemas ning peagi on jalgrattad taas paljudele peamiseks treening- või liikumisvahendiks. Teada on aga see, et kõik, mis liigub, kulub ja vajab hooldust. Veloteek Peetri rattapoe mehaanik Valdur Raak selgitas veidi rattahoolduse põhitõdesid ning andis nõuandeid ka kogenumatele ratturitele.
Tee rattahooldus ära enne, kui ratas selle vajadusest märku annab
Rattahoolduses käivaid inimesi saab suures osas liigitada kaheks: need, kes hooldavad ratast regulaarselt iga kuu ning need, kes teevad kord hooajal nö täispaugu, vahetavad välja kõik kuluvad osad ning lasevad ära hooldada kõik, mis vähegi vajalik.
Äärmustesse pole vaja laskuda, kuid kindlasti ei tasuks ratast hooldamata jätta nii kauaks, et ratas sulle ise märku annab. Kui juba mõni jupp kulumise tõttu puruneb või naksub, on oht paremal juhul tee äärde jääda või hullemal juhul kukkuda.
Too ratas hooldusesse enne teisi
Igal kevadel jooksevad rattahoolduse töökojad umbe ratturitest, kes enne kevadist rattalaagrit või suvist võistlushooaega oma ratta remonti või hooldusesse toovad. Pro Tip ehk asjatundja nõuanne! Too ratas hooldusesse juba talvel, enne teisi, siis on ka mehaanikul rohkem aega näiteks sulle head nõu anda ratta hoolduse kohta.
Pea arvestust ratta kuluosade kohta
Kui räägime kuluosadest, siis kindlasti on igal teadjamal ratturil kujunenud välja omad kuluarvestused aasta lõikes erinevatele juppidele. Aga soovitan kindlasti käia ratta kuluosasid regulaarselt kontrollimas, et mitte põhjustada ootamatuid kulutusi. Näiteks keti kulumise mõõtmine ei maksa kliendi jaoks midagi ning hammasrataste ja piduridetailide olukorda oskab vilunud vaataja üsna lihtsat silmaga hinnata.
Ka uus ratas vajab peale paari korralikku sõitu kohendamist
Äsja ostetud ratta puhul tuleks peale paari korraliku sõitu viia ratas poodi tagasi, et käigud ning pidurid uuesti üle käia. Kui tegemist on uue rattaga, venivad käigu- ja piduritrossid ning -kõrid paika alles aja jooksul. Seetõttu saab alles peale nende uuesti üle vaatamist pikemalt murevabat rattasõitu nautida.
Pikalt hooldamata ratta peamised murekohad on kett, rehvid ja mõrad
Kui ratta hooldusega venitada, võib juhtuda see, et ühel heal sõidupäeval võib ratas sulle märku anda alles jupi purunemisel keset sõitu. Rattamehaanikuna näeme tihtipeale, et näiteks rattaketti pole vahetatud mitu hooaega ja tänu sellele kett puruneb või rehvid on siledaks sõidetud ja torgete oht on suur. Vahel on omanikul märkamata jäänud ka mõni ootamatu mõra raamis või muus komponendis. Kõiki neid vigu saab hoolduse käigus kiirelt avastada ja parandada, enne kui need muret tekitama hakkavad.
„Tavahooldus“ versus „võistlushooldus“
Tihtipeale arvatakse, et enne spordilaagrit või -võistlust tehakse mingeid teistsuguseid hoolduseid, kui nö tavahoolduse puhul. Kuid see ei ole nii ja ei peakski olema. Veloteekis oleme ise ka ratturid ja ei näe vahet, miks peaks tavalise ratta hooldus olema kuidagi üle jala lastud. Oleme ühel meelel, et pole vahet, kas tegemist on tavaratta või võistlusrattaga, mõlemad rattad ning ratturid väärivad parimat teenust.
Vaata ka ise kodus enne ja pärast sõitu ratas põhjalikumalt üle
Olgem ausad, ega keegi meist iga sõidukorra eel oma ratta tehnilist olukorda detailselt ei hinda. Pigem lähtutakse, et kui ratas on must, siis pestakse see ära ja ehk pannakse ka ketile pisut õli. Sellega enamasti asi piirdub.
Siiski võiks vahepeal pilgu peale visata ka muudele asjadele. Näiteks, kui kulunud on rehvid ja piduriklotsid või kas jooksud on piisava jõuga kinnitatud. Samuti võiks tähelepanu pöörata sadulapostile ja selle kinnitusele. Oluline on vältida osade kinnioksüdeerumist ja eriti hea oleks, kui sadulaklamber on kinnitatud piisava jõuga ehk mitte liiga kõvasti (oht posti, klambri ja poldi purunemiseks) ega ka liiga õrnalt (post võib alla vajuda ja lõhkuda raami). Pro Tip number kaks: koduses majapidamises võiks olla kuuskant momentvõti!
Oleme kõik näinud neid naljavideoid, kus inimesel keset rattasõitu lendab ratas alt ära. See võibki olla reaalsus, kui aeg-ajalt ratast enda turvalisuse huvides ei kontrolli. Nagu öeldakse: „It´s all fun and games until somebody really gets hurt“.
Vaata jalgratta passi!
Tegelikult on ka rattapassidesse tihtipeale kirjutatud kõik need eelnevad punktid, mis just sai üles loetletud. Kahjuks paljud meist ei süvene infosse, mis meie enda ja ratta heaolu huvides kaasa on pandud. Millal sa viimati oma jalgratta passi vaatasid?
Rattahoolduse vahendid, mis igal kogenumal ratturil võiks kodus olemas olla
Kodus võiks igal korralikumal ratturil kindlasti olemas olla vähemalt 1 sisekumm (õiges mõõdus vastavalt rattale millega sõidetakse) ja rattapump, mida osatakse ka vajadusel kasutada. Hea soovitus on omada ka ketiõli ning siinkohal julgen ka ära mainida, et kui sõidate nii suvel kui ka talvel, siis mõni ketiõli on mõeldud kasutamiseks ainult plusskraadide juures. Meie pakume profitiimide juures edukalt katsetatud Soudal ketiõlisid, mida on olemas kolmes kategoorias: kuiv vaha, ning õlid märja ja kuiva ilma jaoks. Samuti võiks kodus olemas olla juba varem mainitud kuuskantvõti.
Räägi oma rattamehaanikuga
Mehaanik on nagu iga teine inimene, kuid ta näeb ratta tehnilist poolt natukene teise pilguga, kui enamus rattureid. Kindlasti küsige oma mehaanikult soovitusi ja nõuandeid, kui tulete hooldusest, et mida ja millal võiks järgmine kord rattahoolduses teha.
Meie rattahoolduse hinnakiri:
Veloteek rattahooldus Pärnus
Veloteek rattahooldus Peetris
Share this entry
Veloteek Pärnu
Suur-Jõekalda 8, Pärnu | E-R 10-18 L 10-15 P suletud | +372 5386 7861 | info@veloteek.ee
Veloteek Tallinn, Telliskivi Loomelinnak
Telliskivi 60a/5 | E-R 10-19 L 10-15 P suletud | +372 5884 0829 | tallinn@veloteek.ee